ID: 11368
Advertentie ID: #11368 is toegevoegd aan uw verlanglijst.
Viscount Aerospace Pro 1976 NOS Conditie.
€275,00
Geen aanbiedingen geplaatst
Omschrijving
Viscount Aerospace Pro - 1976
Deze Viscount Aerospace Pro uit de jaren 70 kent een bijzonder verhaal.
Inmiddels zijn deze fietsen voor verzamelaars in met name de UK, VS en Australie uitgegroeid tot ware cult-objecten. Waarom en hoe dit is ontstaan leest u hieronder.
Viscount ( voorheen Lambert ) was een kleine fietsenfabrikant uit de UK die de wereld van traditionele fietsenbouwers op zijn kop zette. Lambert en later Viscount maakten als eerste fabrikant gebruik van luchtvaartmaterialen en -technieken om een zeer licht en lugloos stalen frame te produceren.
De lichtgewicht aero voorvork was gemaakt van aluminium, ook dit werd nooit toegepast door de traditionele framebouwers in de jaren 70. Eveneens bijzonder zijn de lagers van o.a. de wielen en de trapas. Deze zijn voorzien van gesealde press-fit industrielagers. Viscount was hiermee zijn tijd vele decennia vooruit.
Ook de toegepaste onderdelen waren van een zeer hoog niveau. De achterderailleur is een Shimano Crane, de voorloper van het huidige Dura Ace topsegment.
Het kenmerkende crankstel met de zes ronde openingen doet denken aan de TA Specialities. Het verhaal gaat zelfs dat TA deze prachtige cranks in opdracht van Viscount heeft geproduceerd.
Tot zover de bijzonderheden over deze Viscount fietsen. Met wat lichte materialen en nieuwe technieken wordt een klassieke racefiets nog niet direct een cult objectdaar is meer voor nodig.
Naast het lichtgewicht frame, de vooruitstrevende technieken en knappe prestaties was ook de prijsstelling zeer concurrerend. Vrij vlot na de introductie scoorde Viscount hoog in de reviews en haalde prima verkoopcijfers. Zo goed zelfs dat de fietsen via Yamaha op de Amerikaanse markt werden geïntroduceerd. En toen ging er iets mis..
Na verloop van tijd bereikte het grote publiek signalen van afbrekende Viscount voorvorken. Concullegas van Viscount zaten uiteraard op de voorste rij om hun concurrent in een kwaad daglicht te stellen. Van 30 van de 30.000 verkochte fietsen was immers een aluminium voorvork afgebroken. Viscount heeft daarop een tweetal verbeterde versies van de aluminium voorvork gemaakt. Van de laatste versie ( met een stalen pin-bevestiging ) zijn overigens geen breuken gerapporteerd.
Anyway..angst voor de claim cultuur in de VS en geschrokken van alle negatieve aandacht besloot Yamaha ( de importeur ) om alle gebruikers een Replacement Fork aan te bieden van verchroomd staal. Het werd sterk afgeraden om te fietsen op de uitvoeringen met de aluminium voorvork. Kwestie van Eigen Risico bij de tandarts.
Zoals vaak met een negatief imago en media aandacht is zon tendens lastig te keren. De fietsen kregen zelfs een bijnaam: Viscount Death Fork Bicycles. Viscount is hierna nooit het grote toonaangevende fietsmerk geworden dat het had kunnen zijn. Desondanks is Viscount bij de echte liefhebber nooit uit het hart verdwenen. Oude exemplaren worden tevoorschijn gehaald en ervaringen van Viscount bezitters die al jaren en vele kilometers over slechte wegen rijden en al hun tanden nog bezitten voeren de boventoon.
Inmiddels wordt jaarlijks een speciale toertocht georganiseerd voor de Lambert & Viscount bezitters. Deze zogenoemde Death Fork Rally heeft nog geen enkele vorkbreuk of slachtoffer opgeleverd. Hiermee is het cult imago van Viscount geboren en krijgt het eindelijk de positieve waardering die het verdient.
Exemplaren met een originele aluminium voorvork en met alle originele componenten zijn zeer schaars. Dit geldt zeker voor exemplaren die zo goed als nieuw zijn. U kunt de gelukkige bezitter worden van een zeer gaaf en ik vermoed ongebruikt exemplaar met een 3e generatie "veilige" aluminium voorvork ( met stalen pin versteviging ).
Specificaties:
Framehoogte C-T is 59 cm.
Nieuwsgierig geworden of misschien al liefhebber ?? Meer informatie over de geschiedenis van Lambert en Viscount is te vinden op diverse Forum en Facebook groepen.
Bel of mail voor meer en extra gedetailleerde foto' s op mijn blog "stalenfiets" van wordpress.
Afhalen in Spijkenisse, direct bereikbaar vanuit Rotterdam, nabij metrostation.
Deze Viscount Aerospace Pro uit de jaren 70 kent een bijzonder verhaal.
Inmiddels zijn deze fietsen voor verzamelaars in met name de UK, VS en Australie uitgegroeid tot ware cult-objecten. Waarom en hoe dit is ontstaan leest u hieronder.
Viscount ( voorheen Lambert ) was een kleine fietsenfabrikant uit de UK die de wereld van traditionele fietsenbouwers op zijn kop zette. Lambert en later Viscount maakten als eerste fabrikant gebruik van luchtvaartmaterialen en -technieken om een zeer licht en lugloos stalen frame te produceren.
De lichtgewicht aero voorvork was gemaakt van aluminium, ook dit werd nooit toegepast door de traditionele framebouwers in de jaren 70. Eveneens bijzonder zijn de lagers van o.a. de wielen en de trapas. Deze zijn voorzien van gesealde press-fit industrielagers. Viscount was hiermee zijn tijd vele decennia vooruit.
Ook de toegepaste onderdelen waren van een zeer hoog niveau. De achterderailleur is een Shimano Crane, de voorloper van het huidige Dura Ace topsegment.
Het kenmerkende crankstel met de zes ronde openingen doet denken aan de TA Specialities. Het verhaal gaat zelfs dat TA deze prachtige cranks in opdracht van Viscount heeft geproduceerd.
Tot zover de bijzonderheden over deze Viscount fietsen. Met wat lichte materialen en nieuwe technieken wordt een klassieke racefiets nog niet direct een cult objectdaar is meer voor nodig.
Naast het lichtgewicht frame, de vooruitstrevende technieken en knappe prestaties was ook de prijsstelling zeer concurrerend. Vrij vlot na de introductie scoorde Viscount hoog in de reviews en haalde prima verkoopcijfers. Zo goed zelfs dat de fietsen via Yamaha op de Amerikaanse markt werden geïntroduceerd. En toen ging er iets mis..
Na verloop van tijd bereikte het grote publiek signalen van afbrekende Viscount voorvorken. Concullegas van Viscount zaten uiteraard op de voorste rij om hun concurrent in een kwaad daglicht te stellen. Van 30 van de 30.000 verkochte fietsen was immers een aluminium voorvork afgebroken. Viscount heeft daarop een tweetal verbeterde versies van de aluminium voorvork gemaakt. Van de laatste versie ( met een stalen pin-bevestiging ) zijn overigens geen breuken gerapporteerd.
Anyway..angst voor de claim cultuur in de VS en geschrokken van alle negatieve aandacht besloot Yamaha ( de importeur ) om alle gebruikers een Replacement Fork aan te bieden van verchroomd staal. Het werd sterk afgeraden om te fietsen op de uitvoeringen met de aluminium voorvork. Kwestie van Eigen Risico bij de tandarts.
Zoals vaak met een negatief imago en media aandacht is zon tendens lastig te keren. De fietsen kregen zelfs een bijnaam: Viscount Death Fork Bicycles. Viscount is hierna nooit het grote toonaangevende fietsmerk geworden dat het had kunnen zijn. Desondanks is Viscount bij de echte liefhebber nooit uit het hart verdwenen. Oude exemplaren worden tevoorschijn gehaald en ervaringen van Viscount bezitters die al jaren en vele kilometers over slechte wegen rijden en al hun tanden nog bezitten voeren de boventoon.
Inmiddels wordt jaarlijks een speciale toertocht georganiseerd voor de Lambert & Viscount bezitters. Deze zogenoemde Death Fork Rally heeft nog geen enkele vorkbreuk of slachtoffer opgeleverd. Hiermee is het cult imago van Viscount geboren en krijgt het eindelijk de positieve waardering die het verdient.
Exemplaren met een originele aluminium voorvork en met alle originele componenten zijn zeer schaars. Dit geldt zeker voor exemplaren die zo goed als nieuw zijn. U kunt de gelukkige bezitter worden van een zeer gaaf en ik vermoed ongebruikt exemplaar met een 3e generatie "veilige" aluminium voorvork ( met stalen pin versteviging ).
Specificaties:
- Frame: Lugloos gelast stalen frame, nr. 563034
- Vork: Aluminium voorvork, 3e generatie.
- Bottom Bracket: Viscount Press fit, industrielager.
- Zadelpen: Aluminium.
- Zadel: Bruin Suede.
- Stuur + Stuurpen: GB, origineel.
- Stuurlint: zwart katoen, origineel.
- Remmen + grepen: Viscount Centre Pull, Lambert grepen.
- Naven: Viscount, hoge flens met industrie lagers.
- Cranks + kettingbladen: Viscount.
- Freehweel: Shimano, 5 speed, gold.
- Derailleurs: Shimano Crane & Shimano Titlist.
- Velgen: A.V.A aluminium 27.
- Banden: Tubular, Clement
- Pedalen: Viscount origineel incl. dustcaps, toeclips en leren riempjes.
Framehoogte C-T is 59 cm.
Nieuwsgierig geworden of misschien al liefhebber ?? Meer informatie over de geschiedenis van Lambert en Viscount is te vinden op diverse Forum en Facebook groepen.
Bel of mail voor meer en extra gedetailleerde foto' s op mijn blog "stalenfiets" van wordpress.
Afhalen in Spijkenisse, direct bereikbaar vanuit Rotterdam, nabij metrostation.