ID: 53567
Omschrijving
Anderhalf jaar geleden verkocht ik deze Daimler V8 aan een ondernemer. Het doel: De Daimler in het zonnige Zuid-Frankrijk rondrijden. En zo ging het!
Het was, en is, een bijzonder exemplaar. In eerste instantie kwam deze unieke Daimler jaren geleden op ons pad met een defecte versnellingsbak. Geen probleem; een gereviseerd exemplaar werd geplaatst. Vervolgens werd op alles gezet om er een echte kilometervreter van te maken. Nieuwe achterbanden, schokbrekers rondom, remblokken en -schijven aan de voorzijde en vanzelfsprekend werd de welbekende kettingspanner modificatie uitgevoerd. Kostenplaatje? Ruim €4.000,-! En dat is exclusief de versnellingsbak, uiteraard.
Goed, terug naar vandaag de dag. De huidige eigenaar heeft er behoorlijk van genoten. Inmiddels is een Range Rover aangeschaft, de Daimler gaat daarom het wagenpark verlaten. Gezien de hoge mate van afhankelijkheid is de Daimler echter tot op de dag van vandaag tip-top onderhouden. Zelfs voor de rit naar Oirschot NL is de V8 nog helemaal nagezien. Niet gek dat de eigenaar tot op dit moment enorm heeft genoten van zijn Daimler!
Daimler. Het summum op het gebied van de X308 modellen. In de toch wel zeldzame kleur Anthracite metallic. Met het juiste interieur, Ivory leder met een contrasterende bies. Hemelbekleding is destijds gerenoveerd, geen hangende hemelbekleding dus.Er moet toch wat op aan te merken zijn denk ik dan. Beschadigingen? vrijwel smetteloos is deze V8. Geen parkeerdeukjes, geen krassen, gewoon een erg nette Daimler.
Zoals al gezegd; het interieur is uitgevoerd in Ivory leder met een contrasterende bies. Natuurlijk vind je wortelnotenhout in overdaad; zelfs het stuur en de pookknop zijn uitgevoerd in hout. Daimler, dat betekent ultieme luxe. De vloermatten bijvoorbeeld zijn van echt lamswol! De vier stuks in deze Eight zien er nog netjes uit. Tip: ben er zuinig op want deze mattensets zijn nieuw niet meer te verkrijgen.
Verder onderscheid met de meest luxe Jaguar XJ telg, de Sovereign, vind je in chromen spiegelkappen, chromen ‘splitter’ aan de voorzijde, chromen handvatten, een luxere geribbelde grille alsook kofferbakgreep. Fijner leer kleedt het interieur nog meer af. En niet te missen zijn de wortelnoten tafeltjes achterin, voorzien van verchroomde scharnieren, schitterend!
Destijds was een Jaguar of Daimler te bestellen met een Long Wheel Base carrosserie. De Daimler werd niet simpelweg verlengd door er ‘wat ruimte tussen te plakken’, maar de complete carrosserie werd aangepakt. In vergelijk met de Short Wheel Base wijkt de daklijn behoorlijk af waardoor je ook nog wat extra hoofdruimte hebt. De langere wielbasis resulteert verder in maar liefst 10 centimeter extra beenruimte. Heb je dan nog het idee dat je op je comfortabele achterbank wat krap zit, dan zet je gewoon de voorstoel wat naar voren. Omslachtig? Nee hoor, je bedient deze gewoon vanaf de achterbank.
Voor zijn tijd vind je vanzelfsprekend bijzonder veel luxe in de Daimler. Zo is deze uitgevoerd met een lichtsensor, een regensensor, een elektrisch bedienbaar en kantelbaar schuifdak, elektrisch bedienbare stoelen met memory functie voor de bestuurder, Climate Control, Radio met CD wisselaar en bijvoorbeeld stuurbediening van radio en Cruise Control. Wat minder voor de hand liggend zijn bijvoorbeeld het elektrisch in diepte en hoogte verstelbare stuurwiel, natuurlijk ook met memory-functie. Zelfs de hoofdsteunen zijn elektrisch instelbaar. Uniek; Druk op het knopje ‘Valet’ en de chauffeur van het hotel of restaurant kan de Daimler parkeren terwijl dashboardkastje en kofferbak gesloten zijn, en blijven.
De staat van deze Daimler ademt kwaliteit. De bekerhouders in de middentunnel gaan vaak niet meer open, in deze V8 staat je koffiebeker nog gewoon stabiel op zijn plek. Ook de memoryfunctie van de voorstoelen werkt zoals het hoort. Eigenlijk zijn er maar twee aandachtspunten te noemen; er is wat onderh...
Het was, en is, een bijzonder exemplaar. In eerste instantie kwam deze unieke Daimler jaren geleden op ons pad met een defecte versnellingsbak. Geen probleem; een gereviseerd exemplaar werd geplaatst. Vervolgens werd op alles gezet om er een echte kilometervreter van te maken. Nieuwe achterbanden, schokbrekers rondom, remblokken en -schijven aan de voorzijde en vanzelfsprekend werd de welbekende kettingspanner modificatie uitgevoerd. Kostenplaatje? Ruim €4.000,-! En dat is exclusief de versnellingsbak, uiteraard.
Goed, terug naar vandaag de dag. De huidige eigenaar heeft er behoorlijk van genoten. Inmiddels is een Range Rover aangeschaft, de Daimler gaat daarom het wagenpark verlaten. Gezien de hoge mate van afhankelijkheid is de Daimler echter tot op de dag van vandaag tip-top onderhouden. Zelfs voor de rit naar Oirschot NL is de V8 nog helemaal nagezien. Niet gek dat de eigenaar tot op dit moment enorm heeft genoten van zijn Daimler!
Daimler. Het summum op het gebied van de X308 modellen. In de toch wel zeldzame kleur Anthracite metallic. Met het juiste interieur, Ivory leder met een contrasterende bies. Hemelbekleding is destijds gerenoveerd, geen hangende hemelbekleding dus.Er moet toch wat op aan te merken zijn denk ik dan. Beschadigingen? vrijwel smetteloos is deze V8. Geen parkeerdeukjes, geen krassen, gewoon een erg nette Daimler.
Zoals al gezegd; het interieur is uitgevoerd in Ivory leder met een contrasterende bies. Natuurlijk vind je wortelnotenhout in overdaad; zelfs het stuur en de pookknop zijn uitgevoerd in hout. Daimler, dat betekent ultieme luxe. De vloermatten bijvoorbeeld zijn van echt lamswol! De vier stuks in deze Eight zien er nog netjes uit. Tip: ben er zuinig op want deze mattensets zijn nieuw niet meer te verkrijgen.
Verder onderscheid met de meest luxe Jaguar XJ telg, de Sovereign, vind je in chromen spiegelkappen, chromen ‘splitter’ aan de voorzijde, chromen handvatten, een luxere geribbelde grille alsook kofferbakgreep. Fijner leer kleedt het interieur nog meer af. En niet te missen zijn de wortelnoten tafeltjes achterin, voorzien van verchroomde scharnieren, schitterend!
Destijds was een Jaguar of Daimler te bestellen met een Long Wheel Base carrosserie. De Daimler werd niet simpelweg verlengd door er ‘wat ruimte tussen te plakken’, maar de complete carrosserie werd aangepakt. In vergelijk met de Short Wheel Base wijkt de daklijn behoorlijk af waardoor je ook nog wat extra hoofdruimte hebt. De langere wielbasis resulteert verder in maar liefst 10 centimeter extra beenruimte. Heb je dan nog het idee dat je op je comfortabele achterbank wat krap zit, dan zet je gewoon de voorstoel wat naar voren. Omslachtig? Nee hoor, je bedient deze gewoon vanaf de achterbank.
Voor zijn tijd vind je vanzelfsprekend bijzonder veel luxe in de Daimler. Zo is deze uitgevoerd met een lichtsensor, een regensensor, een elektrisch bedienbaar en kantelbaar schuifdak, elektrisch bedienbare stoelen met memory functie voor de bestuurder, Climate Control, Radio met CD wisselaar en bijvoorbeeld stuurbediening van radio en Cruise Control. Wat minder voor de hand liggend zijn bijvoorbeeld het elektrisch in diepte en hoogte verstelbare stuurwiel, natuurlijk ook met memory-functie. Zelfs de hoofdsteunen zijn elektrisch instelbaar. Uniek; Druk op het knopje ‘Valet’ en de chauffeur van het hotel of restaurant kan de Daimler parkeren terwijl dashboardkastje en kofferbak gesloten zijn, en blijven.
De staat van deze Daimler ademt kwaliteit. De bekerhouders in de middentunnel gaan vaak niet meer open, in deze V8 staat je koffiebeker nog gewoon stabiel op zijn plek. Ook de memoryfunctie van de voorstoelen werkt zoals het hoort. Eigenlijk zijn er maar twee aandachtspunten te noemen; er is wat onderh...